
Ett ämne som nästan är minst lika intressant som feminism är maskuliniteter. Aldrig hade väl någon ifrågasatt den stereotypa mannen innan feminismen blev ett begrepp och började sätta motsatser i förhållande till varandra. Idag skriver man i DN om kvinnofällan som också blev en mansfälla. Tydligen har mannen som omslagsflicka gjort comeback. Tidigare har man kunnat fråga vem som helst inom magasinbranshen och konstaterat att tidningar med kvinnor på framsidan säljer överlägset bäst, spelar ingen roll om det är resemagasin, tjejtidningar eller herrtidningar. Men nu är mannen på förstasidan på uppgång! Det verkar dessutom som att Den Nya Omslagsmannen tittar in i kameran vilket också är ett steg framåt i sig. Hittills har faktiskt endast kvinnan mött åskådarens blick. En modern man kanske är en man som man vill se på omslaget. (Men nog har dom fortfarande mera kläder på sig, den moderna mannen vill ju inte vara bögig.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar